Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op frankrijk.startpagina.nl

Frankrijk failliet ?

• Maria

Onze franse vrienden enn kenissen zijn buitengewoon pestimistisch over de economische toestand in La Douce France, de woningmarkt lazert in elkaar, opgelegde taxen etc etc, ervaren jullie hetzelfde.

Een 2* huisje verkopen gaat alleen nog met verlies etc

• Antony.

Zelfde ervaring. In de SudOuest (regio Les Landes) werd half augustus steen en been geklaagd over het wegblijven van de Franse toeristen. Reden: het matige augustusweer en … de krisis. Een restauranthouder (Bassin d'Arcachon) klaagde dat hij met 150 diners slechts 1 fles wijn had verkocht. En de verdiensten bij een restaurant moeten vooral uit de flessen wijn komen….

• akke100

Dat van die 150 diners en slechts 1 fles wijn geplaatst komt me wel heel onwaarschijnlijk voor. Runt die man een gaarkeuken voor de druivenplukkers of asielzoekers? Wie is er nu zo gek om relatief duur in een restaurant een diner te bestellen en daarbij geen wijn te drinken. Dan kan je beter thuis wat klaarmaken en daarbij een mooie fles wijn uit de supermarkt kopen. Dan ben je al met al goedkoper uit en je geniet voluit van je eten tenzij je niet kan koken.

Overigens gaan we dit jaar op aanraden van vrienden even naar noord Frankrijk om in de lokale super onze slag te slaan op de Foire des vins. Uit ervaring weet ik dat je op die Foires heel mooie wijn kunt kopen voor een relatief lage prijs. Dat deden we altijd in de Super U in Ruoms waar in de buurt ons 2de huisje staat. We hebben er eigenlijk nog nooit bij nagedacht dat je ook makkelijk op één dag even heen en terug naar een Foire des vins kan gaan in een supermarkt in Noord Frankrijk. Dan hoef je geen bagage mee te slepen maar alleen die wijn.

Jammer voor Maria dat ze kort geleden weer een huisje heeft gekocht in Frankrijk. Als ze dat huisje nu met winst kan verkopen dan mag je de volle mep aan extra belasting betalen volgens de nieuwe regeling. Ons 2de huisje is al 40 jaar familie-eigendom en daarvoor geldt die extra belasting niet als we dat huisje met winst zouden verkopen. Natuurlijk gaan we het niet verkopen.

• Maria

akke100 Schreef:

——————————————————-

> Dat van die 150 diners en slechts 1 fles wijn

> geplaatst komt me wel heel onwaarschijnlijk voor.

> Runt die man een gaarkeuken voor de

> druivenplukkers of asielzoekers? Wie is er nu zo

> gek om relatief duur in een restaurant een diner

> te bestellen en daarbij geen wijn te drinken. Dan

> kan je beter thuis wat klaarmaken en daarbij een

> mooie fles wijn uit de supermarkt kopen. Dan ben

> je al met al goedkoper uit en je geniet voluit van

> je eten tenzij je niet kan koken.

> Overigens gaan we dit jaar op aanraden van

> vrienden even naar noord Frankrijk om in de lokale

> super onze slag te slaan op de Foire des vins. Uit

> ervaring weet ik dat je op die Foires heel mooie

> wijn kunt kopen voor een relatief lage prijs. Dat

> deden we altijd in de Super U in Ruoms waar in de

> buurt ons 2de huisje staat. We hebben er eigenlijk

> nog nooit bij nagedacht dat je ook makkelijk op

> één dag even heen en terug naar een Foire des

> vins kan gaan in een supermarkt in Noord

> Frankrijk. Dan hoef je geen bagage mee te slepen

> maar alleen die wijn.

> Jammer voor Maria dat ze kort geleden weer een

> huisje heeft gekocht in Frankrijk. Als ze dat

> huisje nu met winst kan verkopen dan mag je de

> volle mep aan extra belasting betalen volgens de

> nieuwe regeling. Ons 2de huisje is al 40 jaar

> familie-eigendom en daarvoor geldt die extra

> belasting niet als we dat huisje met winst zouden

> verkopen. Natuurlijk gaan we het niet verkopen.

een huisje raak je aan de straatstenen niet kwijt, ik heb van de 5000m2 grond er 4000 m2 met een bonus verkocht aan de buurman via een hengelconstructie

• Antony.

akke100 Schreef:

——————————————————-

> Dat van die 150 diners en slechts 1 fles wijn

> geplaatst komt me wel heel onwaarschijnlijk voor.

> Runt die man een gaarkeuken voor de

> druivenplukkers of asielzoekers?

Je staat wel snel met je oordeel klaar. Ik citeerde een uitspraak uit de SudOuest van een restauranthouder die constateerde dat in het vakantieseizoen (regio Arcachon) bijna geen flessen wijn meer worden besteld tijdens het diner.

Verder was er sprake van korter verblijf op campings, mindere drukte op campings, teruglopend verhuur van vakantiewoningen en de constatering dat veel Franse vakantiegangers de grens overgaan naar Spanje, omdat daar het prijspeil lager is dan in Frankrijk.

• Maria

Antony. Schreef:

——————————————————-

> akke100 Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Dat van die 150 diners en slechts 1 fles wijn

> > geplaatst komt me wel heel onwaarschijnlijk

> voor.

> > Runt die man een gaarkeuken voor de

> > druivenplukkers of asielzoekers?

>

> Je staat wel snel met je oordeel klaar. Ik

> citeerde een uitspraak uit de SudOuest van een

> restauranthouder die constateerde dat in het

> vakantieseizoen (regio Arcachon) bijna geen

> flessen wijn meer worden besteld tijdens het

> diner.

> Verder was er sprake van korter verblijf op

> campings, mindere drukte op campings, teruglopend

> verhuur van vakantiewoningen en de constatering

> dat veel Franse vakantiegangers de grens overgaan

> naar Spanje, omdat daar het prijspeil lager is dan

> in Frankrijk.

Bovenstaande komt ook met mijn ervaring en de ervaring van onze franse vrienden overeen, La Douce France onder leiding van haantje Hollande gaat naar de bliksem, 12% werkelozen, 4,6 % staatsschuld dik boven de EU norm.

Jan Trees cs kunnen wel snopperig doen:(

• akke100

Maria, als Frankrijk en ook Nederland verstandig doen dan stappen ze vandaag nog uit de EU. De 3 % staatsschuld conform de EU norm heeft al heel wat kapot gemaakt aan sociale voorzieningen, gezondheidszorg en goed onderwijs. En wie betalen het gelag? Juist! Vroeger zonder EU norm en zonder Euro kon elk land zelf bepalen hoeveel staatsschuld men nog kon dragen en had men ook het regulerende instrument van deflatie en inflatie. Als het dan toch uit de klauw liep waren er altijd nog verkiezingen om de boel op orde te stellen. Daar is geen land slecht van geworden. Nu moet zelfs een economisch sterk land als Nederland een betaalbare gezondheidszorg verlaten en de ouderen en loosers het vel over de neus halen.

In Frankrijk kan men zelfs het houden van voldoende geiten niet meer betalen waarmee die industrie die juist gestaag floreerde aan het kapot gaan is.

Ondertussen gaan in Frankrijk wel de prijzen enorm omhoog. Ons vaste hotel in Lyon is dit jaar enorm in prijs gestegen. toch nog maar gereserveerd. Ben benieuwd hoe de prijzen en kwaliteit is van ons vorig jaar ontdekte restaurant le potager des halles, daar is. Het ligt in een sfeervol oud gedeelte van Lyon. Toch ook maar gereserveerd. De huidige hallen in Lyon staan in een nieuwbouwwijk. Van buiten niet echt opwindend maar binnen over wat er te koop is en te eten valt weer wel.

Overigens enorm zonde dat je je grote tuin hebt verkocht. Een flinke tuin is toch je ware bij je 2de huisje lijkt mij. Ik snap dat hengelsysteem niet dat je daarbij gebruikt hebt.

Antony, ik stond niet snel met mijn mening klaar maar het gaat er bij mij niet in dat je in een restaurant een maaltijd besteld en om op de kosten te besparen er een glaasje water bij drinkt i.p.v. een mooie fles wijn. Dan kan je beter thuis eten of in zo'n miezerige pizzatent gaan eten als je onderweg bent.

• Maria

Jan Hidde Trees Truus, wat een kletsverhaal, pedant cs

• akke100

Je grond verkopen via een “hengelconstructie” is zeker ook een kletsverhaal?

• Maria

akke100 Schreef:

——————————————————-

> Je grond verkopen via een “hengelconstructie” is

> zeker ook een kletsverhaal?

Trees Cees Jan Hidde Truus etc etc, het wordt me duidelijk waarom fransen een hekel hebben aan niet frans sprekende Hollande rs :(:(